Agressie in het onderwijs

  • Marieke Boon
  • Blog
Agressie in het onderwijs

- Miriam Gianotten -

Enkele weken geleden kwam ik al zappend uit bij Eenvandaag. Normaal gesproken zou dat niet mijn aandacht trekken, maar nu ging het over agressie in het onderwijs. Nou ja, beter gezegd: agressie tegen leerkrachten. Er is nog wel andere agressie in het onderwijs, getuige het krantenartikel van deze week over een kind dat op zijn stoel werd vastgebonden door een leerkracht. 
Nu zijn alle soorten van agressie onacceptabel, maar in Eenvandaag waren de leerkrachten en docenten aan het woord. 

Ik vond het opvallend en treffend dat hier alleen gekeken werd naar de agressie en niet het proces vooraf. Treffend omdat het onderwijs in het algemeen meer waarde hecht aan het eindresultaat en minder voor het proces ernaartoe. Opvallend omdat ik vanuit de journalistiek verwacht dat ook de andere kant van het verhaal wordt belicht en de gebeurtenissen kritisch zouden worden bevraagd. Vragen als; wat is hieraan vooraf gegaan en had je achteraf zelf één en ander wellicht beter op een andere manier kunnen aanpakken, werden niet gesteld. Er is ook geen enkele ouder aan het woord geweest. 
Sterker nog, ouders werden even lekker in een hokje geplaatst; ouders zijn vooral lastig. Zeker als ze het niet met de leerkracht eens zijn, dat levert namelijk onplezierige discussies op. Betekent dit dat onplezierige discussies tussen ouders en leerkrachten niet zouden mogen, en ouders het niet oneens mogen zijn met leerkrachten? 
Het lijkt mij dat het bij de professionaliteit van de leerkracht hoort dat je hiermee om kunt gaan. Een relatie kunt opbouwen met ouders, kunt luisteren, een aanpak kunt verantwoorden en – zo nodig – je ongelijk of onkunde kunt toegeven en zaken kunt aanpassen. En ik weet ook wel dat het onderwerp ‘contact met ouders’ een ondergeschoven kindje is in leraren- en docentenopleidingen, ik pleit ervoor dat dit belangrijker wordt. Voor nu zouden we hier wellicht meer aandacht aan kunnen schenken in bijscholing. Nu worden er weerbaarheidstrainingen voor leerkrachten gegeven. Kunnen we niet beter (vooraf) bijscholen in de kunde om een goede relatie te bouwen met ouders? En daarmee de behoefte aan weerbaarheidstrainingen verkleinen?

Uit alles wat gezegd werd in het programma trok ik de conclusie dat er nog een wereld te winnen is in het school-oudercontact. Op het moment dat er sprake is van verbale of fysieke agressie, is er in dat contact iets goed misgegaan. En uiteraard is agressie niet toelaatbaar, maar de schuld bij de ouders leggen, is te makkelijk. Het onderwijs mag zich heus afvragen wat zij kan doen om educatief partnerschap te bevorderen. 
Er wordt gesproken van registratie van agressie tegen leerkrachten. Ik ben het echter met staatssecretaris Dekker eens als hij zegt: “van agressie moet aangifte worden gedaan bij de politie”. Wat zou de kracht zijn van registratie van agressie tegen leerkrachten? Worden dan de incidenten van onheuse bejegening tegen kinderen en ouders óók vastgelegd? Gaat dit bijdragen aan de oplossing?
Ook wordt wederom het oudercontract aangehaald, dat getekend moet worden bij aanmelding van een kind. Daarin wordt vastgelegd wat school van ouders verwacht en wat ouders van scholen mogen verwachten. Ziet u de ongelijkheid? School bepaalt blijkbaar hun eigen én MIJN verwachting. Maar helaas voor hen; mijn verwachting bepaal ik toch lekker zelf. En daar ga ik tijdig over in gesprek. Dat zijn ook niet altijd hele prettige gesprekken, maar omdat we er op tijd bij zijn, kan onze relatie dat hebben. Contract overbodig. 
In het programma wordt aangegeven dat zo’n contract alleen werkt als het wordt onderhouden en niet in een la verdwijnt. Maar in plaats van te investeren in een stukje papier, kunnen we onze tijd en energie niet beter besteden? Juist, aan het onderhouden van een goede relatie met ouders!

Miriam Gianotten over zichzelf: 'Ik ben moeder van drie hoogbegaafde kinderen en werkzaam als docent en educatief auteur. Verder ben ik bezig met de ECHA-opleiding tot hoogbegaafdheidsspecialist. En ik ben actief als vrijwilliger, onder andere in de werkgroep 'Ouders en school samen' van Ouders & Onderwijs. Ik houd van volleyballen, lezen en het allermeest van mijn kinderen!

Dit is een blog en is geschreven op persoonlijke titel van de auteur.

Zie voor meer informatie ook

  • Deel deze informatie
  • Goed artikel?

Praat mee

* = Verplicht veld