Betrek ouders meer bij keuzes loopbaan en beroep

  • Marieke Boon
  • Nieuws
Betrek ouders meer bij keuzes loopbaan en beroep

Leerlingen maken op school keuzes voor hun loopbaan en beroep. De meeste ouders hebben daar een rol bij maar vinden deze te beperkt. Informatieavonden over profielkeuzes en beroepenmarkten zijn niet voldoende. De werkervaring en opleidingsachtergrond van ouders kunnen meer ingezet worden. Ook willen ouders met hun kinderen hierover meer in gesprek. Thuisopdrachten zouden kunnen helpen. 

Op de middelbare school krijgen leerlingen informatie over hun toekomstige carrière of loopbaan: loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB). Loopbaanoriëntatie gaat over alles wat leerlingen helpt om hen voor te bereiden op keuzes voor hun toekomstige studie of baan. Loopbaanbegeleiding gaat over de mensen die hen hierbij helpen en met wie ze hierover praten. De rol van ouders hierin is heel wisselend per school. Daarom hebben we de ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs uit het Landelijk Ouderpanel een aantal vragen over hun rol en bijdrage aan LOB voorgelegd.

Ouders hebben rol bij de LOB keuzes

Driekwart van de ouders geeft aan een rol te hebben bij de keuzes die hun kinderen maken voor hun loopbaan en beroep. Ouders zijn vooral betrokken bij het bekijken van kwaliteiten en eigenschappen van hun kind en de keuze van een vakkenprofiel. Ouders zetten veel minder hun eigen werk- en opleidingsachtergrond in. Maar vier van de tien ouders vinden dat ze voldoende worden betrokken bij LOB. 

Begeleiding van school kan beter

Zes van de tien ouders vindt dat hun kind bij LOB door de school voldoende wordt begeleid. De school geeft vooral informatie over profiel- en vakkenkeuze. Zelf vaardigheden leren om goede keuzes te maken en het voeren van individuele loopbaangesprekken vinden weinig plaats.

Aanspreekpunt LOB

Bijna twee derde van de ouders geeft aan dat op de school van hun kind de decaan of de mentor een duidelijk aanspreekpunt is voor LOB. Bij een op de vijf schoolkinderen lijkt er geen duidelijk aanspreekpunt zijn. Opvallend is dat bij slechts een derde van de ouders de rol van het aanspreekpunt bij LOB duidelijk is. Het aanspreekpunt voor LOB is voor twee derde van de ouders gemakkelijk en laagdrempelig bereikbaar. 

Informatieavonden en beroepenmarkten

Informatieavonden zijn het meest ingezette middel van scholen om ouders bij LOB te betrekken (57%). Gesprekken met mentoren en bezoeken van beroepenmarkten worden ook regelmatig ingezet (32% en 25%). Opvallend is dat maar bij een op de vijf scholen de ouders met een presentatie van hun beroep een bijdrage leveren aan LOB. Een op de drie ouders zou graag thuisopdrachten van de school willen krijgen om met hun kind te maken. Bijna een derde van de ouders wil concrete handvatten voor het voeren van gesprekken over LOB met hun kind.

Betrek ouders meer bij school via LOB

LOB is een goede ingang om ouders meer te betrekken bij school en de schooltijd van hun kind. Nodig ze bijvoorbeeld uit om te komen vertellen over hun beroep of organiseer een mooi gesprek met leerling en ouder samen over de toekomstplannen van een kind. Een positief onderwerp dat de motivatie van leerlingen bevordert. We roepen daarom alle scholen op om hier meer werk van te maken!

Vragen?

Meer vragen over LOB en wat dit betekent voor uw zoon of dochter? Wij helpen u graag verder!
Ouders & Onderwijs is dagelijks telefonisch bereikbaar tussen 10:00u en 15:00u op 0800-5010 en per mail via vraag@oudersonderwijs.nl.

 

Meer informatie

  • Deel deze informatie
  • Goed artikel?