Gezonde Basisschool van de Toekomst 

bioritmeverlengde schooldagGezonde school
  • Arline Spierenburg
  • Nieuws

In regio Parkstad Zuid-Limburg werken vier scholen met het concept 'De Gezonde Basisschool van de Toekomst'. De scholen hebben een langere lesdag met veel aandacht voor gezonde voeding, sport en beweging. Inmiddels is het project een jaar bezig en zijn leerlingen, ouders en leerkrachten enthousiast over de aanpak. Met een uitgebreid onderzoek wordt gevolgd wat de effecten ervan zijn voor leerlingen, ouders en de scholen.  

Speciaal dagprogramma 

Basisschool De Carroussel en De Schatgraver doen mee aan het volledige pakket 'Gezonde Basisschool van de Toekomst'. Het lesprogramma is afgestemd op het bioritme van kinderen. Dat betekent de eerste uren aandacht voor beweging, handwerk en daarna pas kernvakken als taal en rekenen. In de middagpauze krijgen alle kinderen een gezonde lunch en een gevarieerd aanbod van sport, spel, beweging, cultuur en lessen over gezonde voeding. De laatste uren van de schooldag zijn weer bestemd voor de kernvakken. Na het verplichte dagprogramma is er nog de vrijwillige voor- en naschoolse opvang met veel beweging en naar keuze zelfs een gezond ontbijt. Ook voor- en naschoolse opvang doet mee aan het project. Daardoor kunnen kinderen al vanaf 7.30 de dag beginnen met een gezond ontbijt.  
Twee andere basisscholen doen alleen mee aan het beweegpakket, dus zonder het aanbod van een gezonde lunch. 
“Waar mogelijk laten we de lessen zo goed mogelijk aansluiten bij het natuurlijke dagritme van kinderen,” vertelt projectleider Simons. “Zo zijn beweeglessen strategisch ingepland op momenten dat kinderen meer zin hebben om te bewegen, zoals na de lunchpauze en na leerlessen. De leerlessen zijn geprogrammeerd volgens inzichten uit onderzoek, op het moment dat kinderen het beste informatie opnemen. Ook besteden we veel aandacht aan gezonde keuzes. Kinderen aanzetten tot het denken over andere keuzes leidt vaak ook tot het maken van andere keuzes.” 

Onderzoek 

De gedachte achter 'Gezonde basisschool van de Toekomst' is dat leerlingen die beter in hun vel zitten, ook beter presteren. Onderzoekers van de universiteit Maastricht volgen de scholen, leerlingen en hun ouders daarom vier jaar. Ze willen graag weten wat de effecten zijn op de gezondheid, sport- en cultuurdeelname, leerresultaten en opvoeding. Ook de sociaal-economische situatie van ouders wordt meegenomen in het onderzoek.  
Voor een goede vergelijking doen er vier controlescholen mee aan het onderzoek. Op die scholen worden geen veranderingen in de indeling van de schooldag, beweegritme of voeding doorgevoerd. Zo kunnen de onderzoekers na vier jaar zien wat de effecten zijn van het volledige pakket, alleen het beweegpakket en helemaal geen veranderingen.  

Veel enthousiasme

De eerste reacties zijn vooral positief. Ouders geven o.a. aan het te waarderen dat hun kind al gesport heeft als het aan het einde van de dag thuis komt. Leerkrachten merken met het vaste dagritme meer rust in hun lessen en ze hebben meer tijd voor bijvoorbeeld correctiewerkzaamheden, omdat een deel van de lessen door pedagogische begeleiders wordt verzorgd. Leerlingen krijgen bij de lunch een kleurige broodtrommel met een gezonde lunch op tafel. “Vroeger at ik heel veel pizza en frietjes, maar nu zeg ik tegen mijn ouders dat ik dat niet meer wil, omdat het niet gezond is. Ik ben gezond eten veel lekkerder gaan vinden. En mijn ouders vinden het fijn dat ze geen boterhammen meer voor mij hoeven te smeren, want ze hebben het heel druk.”, zegt een meisje uit groep 6. Het Jeugdjournaal maakte ook een reportage. 

Lokale samenwerking 

Naast de gezondheid van leerlingen heeft het project ook als doel om overheid, lokale organisaties en bedrijven meer te laten samenwerken om de gezondheid van kinderen te verbeteren. Vrijwilligers helpen bij de gezonde lunch op school. Sportverenigingen in de buurt verzorgen trainingen op school of bij tijdens de buitenschoolse opvanguren. Lokale kunstenaars maken de ‘slecht weer’-kisten, die in worden gezet als het geen weer is om buiten te bewegen.  
De kosten voor het project zijn voor de Provincie Limburg, GGD Zuid-Limburg en een aantal andere samenwerkingspartners in de regio. Zo blijft het project tijdens de onderzoeksperiode voor ouders kosteloos.   

Brede interesse 

Pas na vier jaar onderzoek zal duidelijk zijn of kinderen door deze gezonde aanpak zich beter voelen en beter presteren. Intussen is er veel interesse van ouders en andere scholen om met een dergelijke aanpak te gaan werken. De aanpak laat namelijk zien dat met lokale samenwerking veel kan. Bij voldoende belangstelling kunnen andere gemeenten, scholen en ouders organisaties intussen in de eigen omgeving zelf aan de slag met het concept. Op Gezonde Basisschool van de Toekomst is hier over meer te lezen of bekijk het filmpje

Reacties en vragen 

Reageren op bovenstaande? Graag op de school van uw kind aan de slag met concept van 'De Gezonde Basisschool van de Toekomst'? Of eigen ervaringen met gezonde leefstijl en school met ons delen? Laat het ons weten via onderstaand formulier.  

Vragen over gezonde leefstijl op school? Kijk voor meer informatie op onze site. Antwoord niet gevonden? Stel dan uw vraag via vraag@oudersonderwijs.nl of bel kosteloos met 0800 – 5010 op schooldagen tussen 10.00 – 15.00.

Meer informatie

  • Deel deze informatie
  • Goed artikel?

Praat mee

* = Verplicht veld