Doe mee(r) met Taal: welkom aan laagtaalvaardige ouders

  • Arline Spierenburg
  • Nieuws
Doe mee(r) met Taal: welkom aan laagtaalvaardige ouders

Ouders die minder de Nederlandse taal beheersen, vinden het vaak moeilijk om hun kind met schoolwerk te ondersteunen. Toch kunnen ook deze ouders een goede bijdrage leveren aan het onderwijs van hun kind door hen extra daarin te ondersteunen. Daarnaast is investeren in de taalontwikkeling van deze kinderen een manier om te zorgen dat zij taalvaardig worden. 

Hierover organiseerde het landelijke actieprogramma ‘Tel mee met Taal’ op 20 november de conferentie ‘Doe mee(r) met Taal. In dezelfde week ging er ook een brief naar de Tweede Kamer over wat ‘Tel mee met Taal’ inmiddels heeft bereikt.

Conferentie ‘Doe mee(r) met taal

In het gezamenlijke ochtendprogramma lag de nadruk op het belang van goede taalbeheersing. Het onderwijs kan zorgen dat mensen aansluiting houden bij de samenleving, aldus hoogleraar Paul Schnabel in zijn verhaal over 21e-eeuwse vaardigheden. In het E-zine over de conferentie staat een verslag van de hele dag. 

Deelconferentie ‘Laagtaalvaardige ouders’

Op de deelconferentie ‘Laagtaalvaardige ouders: kijken naar kansen’ in de middag ging het vooral over hoe ook laagtaalvaardige ouders rond het onderwijs van hun kind te betrekken. In de gezamenlijke workshop van Sardes en Ouders & Onderwijs over ‘De Stem van de laagtaalvaardige ouders’ gingen de deelnemers hierover in gesprek en kregen ze tips van elkaar. Hieronder leest u een korte samenvatting van de workshop:

  • Jouw beste tip wordt beloond. Wat is je beste welkomstgebaar voor een nieuwe (vermoedelijk laagtaalvaardige) ouder?, stond er op het briefje dat deelnemers bij binnenkomst van deze workshop in handen kregen. “De winnaar krijgt als eerste onze publicatie De stem van ouders, voor succesvolle samenwerking overhandigd”, leggen Heleen Versteegen en Karin Hoogeveen van onderzoeks- en adviesbureau Sardes uit. “Het gaat dus om de eer.”
  • Te weinig betrokken
    ​De beste adviezen over hoe om te gaan met ouders komen van ouders zelf. Arline Spierenburg, thema-adviseur bij Ouders & Onderwijs, vertelde daarom over Staat van de Ouder, het dit jaar uitgevoerde onderzoek onder ouders met schoolgaande kinderen. Hieruit blijkt dat bijna de helft van de ouders zich door de school te weinig betrokken voelt bij het onderwijs van hun kind. “Ze vinden het contact met de school spannend, ze zijn onzeker en bang voor de mogelijke gevolgen”, vertelt Arline. “We merkten ook dat hun eigen schoolervaringen van invloed zijn: wie zelf geen goede schooltijd heeft gehad, om wat voor reden dan ook, blijft later in contact met de school van de kinderen ook angstig.”  
  • Twee winnende tips
    Hierna gingen de deelnemers met elkaar in gesprek over verschillende situaties. De temperatuur is de zaal liep aardig op. Na het uitwisselen van ervaringen was het tijd voor de prijsuitreiking. Er bleken twee winnende tips te zijn: Ik zou zeggen: “Fijn dat u er bent, want leren doen we samen en ik leer graag van u” en Vraag ernaar wat het kind goed kan, waar de ouder trots op is. Zo kun je op een positieve manier het contact opbouwen. “Deze twee tips omvatten precies de essentie”, aldus Heleen. “Zorg ervoor dat ouders zich welkom voelen en focus op het positieve. Dan wordt die stem van de ouder ook echt gehoord.”

Tel mee met Taal

Tel mee met Taal is het actieprogramma van o.a. het ministerie van Onderwijs. Doel van het programma is aanpak en voorkomen van laaggeletterdheid. Zo helpt de overheid aan het bijdragen en stimuleren van gelijke kansen. 
Ouders & Onderwijs tekende al eerder de alliantie 'Gezondheid en geletterdheid' om vanuit de organisatie bij te dragen aan het voorkomen van laaggeletterdheid van opgroeiende kinderen en ondersteunen van minder taalvaardige ouders in hun contacten met school.  

Leesbevordering bij kinderen

Een van de speerpuntenvan Tel mee met Taal is leesbevordering bij kinderen. Om te voorkomen dat kinderen later achterstanden oplopen, is het belangrijk dat ze op jonge leeftijd veel lezen en worden voorgelezen. Zo groeit hun taalvaardigheid en leesplezier. Met BoekStart en Bibliotheek op school zijn inmiddels 676.000 kinderen onder de 12 jaar bereikt. In 2018 moeten dit er 1.000.000 zijn. Dit en meer staat in een brief aan de Tweede Kamer hierover. Het programma loopt nog door tot eind 2018. 

Vragen en reacties

Reageren op bovenstaande? Goede voorbeelden over het betrekken van minder taalvaardige kinderen en ouders? Laat het ons weten via onderstaand formulier. 
Vragen over onderwijs? Kijk voor meer informatie op onze site. Antwoord niet gevonden? Stel dan uw vraag via vraag@oudersonderwijs.nl of bel kosteloos met 0800 - 5010 op schooldagen tussen 10.00 - 15.00.

Meer informatie

  • Deel deze informatie
  • Goed artikel?

Praat mee

* = Verplicht veld