Praat mee over opvoeden en onderwijs

Laat je stem horen en meld je nu aan voor het Landelijk Ouderpanel.

Direct aanmelden

Pantarijn faciliteert de dialoog #onderwijs2032

  • Marieke Boon
  • Nieuws

Wat moet de huidige kleuter kennen/kunnen als die in 2032 op de arbeidsmarkt komt. Ja als we dat nou echt zouden weten dan zou het onderwijs daar makkelijk op aangepast kunnen worden. We weten dat vele huidige beroepen niet meer bestaan of verandert zijn. En is het onderwijs van nu dan het juiste onderwijs?
 

Daar ging het op maandagavond over op de ouderavond onderwijs2032 bij zowel Amadeus College als OBS Pantarijn. Maar ook op zo’n ca. 25 andere scholen in Nederland. Deze week staat in de tekenen van onderwijs2032. Door heel Nederland worden avonden georganiseerd voor iedereen die wil meepraten. Dus niet alleen voor leerkrachten, ook ouders en leerlingen, het bedrijfsleven en studenten. Want tenslotte is onderwijs van ons allemaal en zorgt dat voor de toekomst van ons land.

Ouderinitiatief 
Het ouderinitiatief van OBS Pantarijnfaciliteerde dan ook een avond voor alle betrokkene van de openbare scholen in Vleuten, De Meern en Leidsche rijn. De avond werd ingeleid door een filmpje van onderwijs2032 om vervolgens via een stille wand discussie ieders mening/visie  te laten geven op drie thema’s. 

Thema´s
De drie thema´s kennis van leren en werken,  maatschappelijke uitrusting en persoons vorming zijn leidend in de dialoog die in heel Nederland wordt gehouden. De drie thema’s werden verder uitgewerkt in groepjes. Belangrijke items die naar voren kwamen waren:

  • regel het onderwijs op het individu
  • prikkel de creativiteit en nieuwsgierigheid
  • zorg dat men contexten leert  en minder feiten ( die kunnen worden opgezocht)
  • respect voor jezelf( geest/lichaam), je omgeving( mensen maar ook natuur)
  • natuurlijk moet lezen en rekenen blijven. 

Persoonlijke ontwikkeling
Gemeenschappelijk hadden de aanwezige in ieder geval dat Persoonlijke ontwikkeling de basis is van het onderwijs, daarmee kan je kinderen in de kracht zetten. Benader een kind naar zijn mogelijkheden en niet in zijn belemmeringen.

Loslaten rendementsdenken
En een belangrijke conclusie was ook durf het rendementsdenken los te laten. Het gaat om de ontwikkeling van het kind en niet om wat het in geld opbrengt. International denken, democratische denken (vreedzame school) en Engels blijken ook belangrijke items te zijn vonden de aanwezigen.

Filmpje
Van de drie onderwerpen werd een filmpje gemaakt. Deze wordt 22 mei eind van  het onderwijsfestival in het Eye film institute met ca 60 andere filmpjes aangeboden aan het platform onderwijs 2032 en aan staatsecretaris Dekker

Uw visie
Was u niet in de gelegenheid om bij de avond aanwezig te zijn,  maar vindt het wel belangrijk om uw visie te geven? Dat kan via de website van onsonderwijs2032.

Artikel van OBS De Pantarijn - Evelyna de Beer

Ouderavond op uw school?
Geinspireerd door dit artikel? Organiseer dan ook op uw school een ouderavond met als thema #onsonderwijs2032. De discussiekaarten die hier te downloaden zijn, kunnen u hier goed bij helpen. 

  • Deel deze informatie
  • Goed artikel?