Praat mee over opvoeden en onderwijs

Laat je stem horen en meld je nu aan voor het Landelijk Ouderpanel.

Direct aanmelden

Schoolkeuze en verbetercultuur

  • Mirjam Hubert
  • Nieuws

- Mirjam Hubert - 

Sta je als ouder met je kind voor een schoolkeuze, dan vliegen de mooie woorden je om de oren. Maar wees gewaarschuwd: een school met een onderwijsvisie die je aanspreekt, een mooi nieuw gebouw of met mooie uitstroomcijfers kan in de praktijk toch tegenvallen.  

De rol van een verbetercultuur bij goed onderwijs

Als je echt goed onderwijs wil voor je kinderen, dan is er één ding dat echt telt: de kwaliteit van het lerarenteam. Er is een groot verschil tussen scholen waarin leraren uitvoerders zijn van een lesprogramma bedacht door uitgevers en scholen waar leraren zich eigenaar voelen van het onderwijs en elke dag samen hun lessen verbeteren. Dat is een school met een verbetercultuur.

In zo’n school stellen leraren zelf doelen vast die zij met hun leerlingen willen bereiken en werken zij intensief samen met collega’s om deze doelen te behalen. Zij vragen hun leerlingen om feedback en betrekken hen bij het verbeteren van het onderwijs. Leerlingen en ouders merken dit in de vorm van steeds beter onderwijs en de betrokkenheid van de leraren. 

Op scholen waar de leraren gestuurd worden door regels en lesprogramma’s, verdwijnt het werkplezier van de leraren en wordt het onderwijs niet beter. Waar deze scholen voor moeten uitkijken is dat er geen klaagcultuur ontstaat onder leraren en onder ouders.

Hoe herken je een verbetercultuur?

We hebben een aantal vragen op een rij gezet, die je helpen om bij een bezoek aan een nieuwe school een beeld te krijgen van de schoolcultuur:

  1. Vraag voor de schoolleider en leraren: Wat doen jullie als school om het onderwijs in de klassen steeds verder te verbeteren?
  2. Vraag voor leerlingen en leraren: Hoe vaak zie je leraren bij elkaar in de klas meekijken?
  3. Vraag aan leraren: wat zijn voorbeelden van wat je de afgelopen twee weken van een collega hebben geleerd?

Let op dat je doorvraagt om te kijken of het alleen mooie doelen en wensen zijn of dat het écht is:

  • Zijn de leraren zélf aan de slag? Scholing volgen of met een goed aangeschreven methode werken is nuttig, maar het gaat er om wat leraren zelf doen om samen het onderwijs te verbeteren
  • Doen alle leraren mee? Of zijn alleen bepaalde leraren goed bezig?
  • Werken ze er elke dag aan? Af en toe verbeteren is niet goed genoeg. Vraag door wat de school doet; wat hebben ze deze week gedaan aan het verbeteren van onderwijs?

Scholen met een verbetercultuur  

Een hulpmiddel om te kijken of een school een verbetercultuur heeft, is om ook langs te gaan bij een school die meedoet aan het programma van Stichting leerKRACHT. Klik hier voor deelnemende scholen.  

Ook scholen die niet meedoen met Stichting leerKRACHT kunnen een verbetercultuur hebben. Weet je een school die merkbaar werkt aan een verbetercultuur, laat ons dat dan weten via: mark.weghorst@oudersonderwijs.nl.

Mirjam Hubert is moeder van twee jongens in groep 3 en 4. Wat haar drijft is prikkelend en goed onderwijs voor iedereen. Ze zit in de GMR, denkt landelijk mee over de meerwaarde en versterking van medezeggenschap van ouders. De meeste voldoening haalt ze uit het flitslezen met kinderen en de technieklessen die ze met een paar ouders geeft.

Meer informatie

  • Deel deze informatie
  • Goed artikel?

Reacties

Praat mee

* = Verplicht veld