Praat mee over opvoeden en onderwijs
Laat je stem horen en meld je nu aan voor het Landelijk Ouderpanel.
Direct aanmeldenLaat je stem horen en meld je nu aan voor het Landelijk Ouderpanel.
Direct aanmeldenOuders kunnen een formele klacht indienen op school. Elke school beschrijft in de klachtenregeling hoe het indienen van een formele klacht in zijn werk gaat. Informatie over de klachtenregeling vindt u in de schoolgids.
Elke school is volgens de wet verplicht om een klachtenregeling te hebben. Deze klachtenregeling stuurt ouders vaak eerst naar het schoolbestuur. Daarnaast is het ook altijd mogelijk om een klacht in te dienen bij een onafhankelijke klachtencommissie.
In de schoolgids staat informatie over de klachtenregeling. Dit is bij wet verplicht. Bij sommige scholen staat de hele regeling vermeld. Vaker staat in de schoolgids waar ouders de volledige regeling kunnen inzien. Dit is meestal op de website van de school, of op de website van het schoolbestuur. Soms is de klachtenregeling alleen op school in te zien.
Per school kan de inhoud van de regeling verschillen. De klachtenregeling moet in ieder geval vermelden:
Alle ouders van wie een kind staat ingeschreven op de school kunnen een formele klacht indienen. Soms, als de school dit opgenomen heeft in de klachtenregeling is het ook voor ouders van een oud-leerling mogelijk om te klagen. Meestal mag er niet meer dan een jaar mag zijn verlopen vanaf het voordoen van de feiten. Wanneer de leerling meerderjarig is, moet deze zelf een klacht indienen. Ook personeelsleden kunnen een klacht indienen.