De Onderwijsinspectie en klachten

MeldingSignaalVertrouwensinspecteurKlachtToezicht

De Onderwijsinspectie behandelt geen klachten. U kunt wel melding maken van de situatie op school. De Onderwijsinspectie neemt deze melding op in het dossier van de school. Bij situaties waarin geweld, seksuele intimidatie, misbruik, discriminatie of radicalisering aan de orde is neemt u contact op met de vertrouwensinspecteur.

Meld het niet naleven van de regels

De Onderwijsinspectie controleert of de school zich aan de regels houdt. Wanneer de school niet voldoet aan de eisen van de wet kunt u hiervan melding maken. Zij nemen uw melding dan op in het dossier van de school en gebruiken deze voor een volgende inspectie.

Geen behandeling van de klacht

De Onderwijsinspectie bepaalt zelf wanneer zij wel of geen actie ondernemen op basis van een binnengekomen melding. Verwacht niet dat de Onderwijsinspectie meteen op de stoep staat, maar in sommige gevallen kan het wel degelijk helpen om de inspectie op de hoogte te stellen van de situatie. Doorgaans geldt: hoe meer ouders een melding doen, hoe groter de kans dat het snel wordt opgepakt.

Vertrouwensinspecteur

De Onderwijsinspectie heeft een team van speciale inspecteurs die zich bezig houden met ernstige situaties zoals zedenmisdrijven, geweld en radicalisering. Deze vertrouwensinspecteur luistert, informeert en adviseert. Hij kan ook helpen bij het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte. Elke melding komt in een vertrouwelijk dossier van de Onderwijsinspectie.

Meer informatie

  • Deel deze informatie
  • Goed artikel?