Praat mee over opvoeden en onderwijs

Laat je stem horen en meld je nu aan voor het Landelijk Ouderpanel.

Direct aanmelden

Waarom leren kinderen nog schrijven in dit digitale tijdperk?

  • Nathalie van Thiel
  • Vraag

Steeds vaker duikt de vraag op of het schrijfonderwijs niet kan worden afgeschaft nu de tablet en de smartphone het gebruik van pen en papier aan het inhalen is. Berichten over jongeren die voor een kattebelletje, boodschappenlijstje of snel noteren van een telefoonnummer hun smartphone tevoorschijn halen, zetten steeds meer ouders aan het denken over deze vraag. Met name wanneer zoon of dochter op school veel moeite heeft met schrijven en de leerkracht aangeeft dat er een probleem is. 

Kunnen we tegenwoordig zonder pen en papier?

Eigenlijk moeten we gaan zoeken naar het antwoord op de vraag of we ook zonder te kunnen schrijven, goed zouden kunnen functioneren in de huidige maatschappij? 

Er zijn vast vele mensen die op deze vraag zonder twijfel ‘ja’ zullen antwoorden. Maar is dat een goede reden om te stoppen met het aanleren van deze vaardigheid? Het is goed om je te realiseren dat wanneer we schrijfonderwijs afschaffen, we een generatie krijgen die volledig afhankelijk wordt van digitale middelen. Wanneer zij op plaatsen komen waar deze niet of veel minder voor handen zijn, hebben zij niet de mogelijkheid om terug te vallen op het alternatief schrijven.

Schrijfonderwijs dient nog vele andere doelen!

Behalve het leren schrijven draagt het schrijfonderwijs voor een belangrijk deel bij aan de motorische ontwikkeling van kinderen. Door het leren hanteren van de pen, oefenen kinderen met fijn motorische bewegingen van de pols en de vingers. Typen of het zogenaamde swipen met één vinger is totaal iets anders.

Een andere goede reden om te blijven schrijven is dat het wetenschappelijk bewezen is dat kinderen het beste leren wanneer zoveel mogelijk zintuigen worden ingeschakeld. Naast leerstof zien op papier (visueel) en uitgelegd krijgen (auditief), ondersteunt de schrijfmotoriek bij spelling, leren lezen, het opslaan van zaken in het geheugen, het ordenen van gedachten en de concentratie. 

Ook na de basisschool blijven we schrijven

Op de meeste middelbare scholen wordt naast gebruik van computers en tablets nog veel geschreven. Kinderen die geen soepel handschrift hebben ontwikkeld, ervaren ook daar de nadelen. Zoals verkramping van de schrijfhand door het vele schrijven of werk dat fout wordt gerekend omdat het onleesbaar is. Bij deze kinderen vraagt het schrijven nog zoveel concentratie dat dit ten koste kan gaan van de aandacht voor de inhoud van wat geschreven wordt.

Uit recent onderzoek blijkt dat studenten informatie minder goed opnemen wanneer ze meetypen in plaats van meeschrijven. Studenten die met de laptop aantekeningen maken, scoren zelfs  flink lager bij tentamens dan degenen die dat met de hand doen. Het verschil is tot wel één en een kwart punt. Door dit onderzoek is er een discussie ontstaan over of laptops niet beter uit collegezalen geweerd kunnen worden.

Een kind heeft dus nog veel baat bij een goed ontwikkeld handschrift. Nu maar ook zeker in de toekomst. 
 

Nathalie van Thiel
Nathalie van Thiel

Mijn naam is Nathalie van Thiel. Ik ben moeder van vier kinderen en leerkracht basisonderwijs. Op dit moment geef ik les aan leerlingen uit verschillende groepen die iets extra’s nodig hebben. Naast mijn werk op school geef ik ouders advies over hun kind op de basisschool. Vele vragen van ouders met mijn antwoorden zijn inmiddels gebundeld in het boek  “101 vragen aan de juf”. Nathalie beantwoordt ook graag jouw vraag!

  • Deel deze informatie
  • Goed artikel?